שמן המשחה זכר למקדש
דימוי הכנת שמן המשחה ולימוד מצוות המשיחה. כתבה: אפרת ילינק תשפ"א
Sign in to Google to save your progress. Learn more
Email *
שלום לכם תלמידי החווה החביבים, מקווה ששלומכם טוב, ואתם מוכנים להכנת מוצר ייחודי מאוד. מוצר שהכין משה רבינו במדבר - זהו שמן המשחה. הכניסו את פרטיכם האישיים  וקדימה נצא לדרך.  בהצלחה!
שם התלמיד ושם משפחה : *
בית ספר: *
הבט בתמונות הבאות וענה על השאלה שלאחריהן
קידה שעירה
איל המושק ועץ המור
קנביס
קינמון
כל התמונות הן *
5 points
משה הצטווה: " וְאַתָּה קַח-לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ מָר-דְּרוֹר חֲמֵשׁ מֵאוֹת וְקִנְּמָן-בֶּשֶׂם מַחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם וּקְנֵה-בֹשֶׂם חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם. וְקִדָּה חֲמֵשׁ מֵאוֹת בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ וְשֶׁמֶן זַיִת הִין. וְעָשִׂיתָ אֹתוֹ שֶׁמֶן מִשְׁחַת-קֹדֶשׁ רֹקַח מִרְקַחַת מַעֲשֵׂה רֹקֵחַ שֶׁמֶן מִשְׁחַת-קֹדֶשׁ יִהְיֶה". (שמות ל,כג - כה)
רש"י: בשמים ראש = חשובים, וקנמן בשם = לפי שהקנמון קליפת עץ הוא יש שהוא טוב ויש בו ריח טוב וטעם ויש שאינו אלא כעץ לכך הוצרך לומר קנמן בשם מן הטוב. מחציתו חמשים ומאתים - מחצית הבאתו תהא חמשים ומאתים נמצא כולו חמש מאות כמו שיעור מר דרור... וקנה בשם - קנה של בשם לפי שיש קנים שאינן של בשם הוצרך לומר בשם. חמשים ומאתים - סך משקל כולו
לפי רש"י - מה פירוש - בשמים ראש? *
5 points
החומרים מהם הצטווה משה להכין את שמן המשחה הם: (היעזר בפסוקים, והיזכר האם "בשמים ראש" הם שם של חומר?) *
10 points
לפי מפרשים רבים מר-דרור הוא שרף מעץ המור. או שזה בושם שמופק מבלוטה שיש לסוג מסוים של אייל - אייל המושק.
מהו בושם "מר-דרור"? סמן את האפשרות הנכונה *
10 points
"קינמן-בושם" הוא - התבלין המוכר לנו כקינמון, והוא מופק מהקליפה של עצי הקינמונום. לקינמון ריח חזק וטעם חריף מתוק ומשתמשים בו בעיקר לתיבול עוגות וקינוחים. בחר בתשובה הנכונה *
5 points
Captionless Image
Required
לפי התמונות בתחילת הטופס קנה-בושם הוא כנראה... בחר בתשובה הנכונה *
5 points
קידה היא צמח הידוע בשם - קידה שעירה. מכירים אותו? הוא פורח בדיוק עכשיו בתקופת פורים בצידי הדרכים. זהירות הוא יפה ומריח נפלא, אך גם קוצני מאוד. פרחי הקידה משמשים גם לטיפול בכאב-בטן, צהבת ועוד. בחר בתשובה הנכונה *
5 points
Captionless Image
Required
שמן זית הין - הכוונה ל *
5 points
Required
וְעָשִׂיתָ אֹתוֹ שֶׁמֶן מִשְׁחַת-קֹדֶשׁ רֹקַח מִרְקַחַת מַעֲשֵׂה רֹקֵחַ שֶׁמֶן מִשְׁחַת-קֹדֶשׁ יִהְיֶה. מי שהתמחה ביצירת הבשמים, המרקחות והתמרוקים נקרא - רוקח *
5 points
Required
כיצד עשה משה רבינו שמן המשחה? לקח אלו הארבעה סממנין במשקלן, ושחק כל אחד מהן לבדו, ועירב הכל, ושרה אותן במים זכין ומתוקין עד שיצא כל כחן במים. ונתן על המים שמן זית הין, ובשל הכל על האש, עד שאבדו המים ונשאר השמן לבדו, והניחו בכלי לדורות, שנאמר: "שמן משחת קדש יהיה זה לי לדרותיכם" (שם ל:לא) ולא נעשה שמן המשחה אלא זה בלבד. (מאור האפלה שמ' ל וכן מדרש הגדול ל:כה).
בואו ונכין את שמן המשחה, או ליתר דיוק -כאילו שמן המשחה, מפרחי קידה שעירה, מקלות קינמון, מכתש ועלי לכתישה של מקלות הקינמון, ומעט מים ושמן זית. חסר שמן המור, לא נורא, אנחנו רק מדמים את הכנת שמן המשחה, שהרי אסור להכין אותו.
מדוע הוסיף משה מים למרקחת? *
5 points
Required
וּמָשַׁחְתָּ בוֹ, אֶת-אֹהֶל מוֹעֵד, וְאֵת, אֲרוֹן הָעֵדֻת.  וְאֶת-הַשֻּׁלְחָן, וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו, וְאֶת-הַמְּנֹרָה, וְאֶת-כֵּלֶיהָ; וְאֵת, מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת.  וְאֶת-מִזְבַּח הָעֹלָה, וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו; וְאֶת-הַכִּיֹּר, וְאֶת-כַּנּוֹ.  וְקִדַּשְׁתָּ אֹתָם, וְהָיוּ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים; כָּל-הַנֹּגֵעַ בָּהֶם, יִקְדָּשׁ.  
בספר שמות אנו קוראים על מלאכת הכנת המשכן וכליו. איך היה צריך המשכן להיבנות, מאיזה חומרים ובאיזה גודל. אבל גם כשהמלאכה הושלמה והכל היה מוכן אי אפשר היה להשתמש במשכן לפני שעשו עוד דבר חשוב אחד. מהו? *
5 points
"וְאֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-בָּנָיו, תִּמְשָׁח; וְקִדַּשְׁתָּ אֹתָם, לְכַהֵן לִי.  וְאֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, תְּדַבֵּר לֵאמֹר:  שֶׁמֶן מִשְׁחַת-קֹדֶשׁ יִהְיֶה זֶה, לִי--לְדֹרֹתֵיכֶם.  עַל-בְּשַׂר אָדָם, לֹא יִיסָךְ, וּבְמַתְכֻּנְתּוֹ, לֹא תַעֲשׂוּ כָּמֹהוּ; קֹדֶשׁ הוּא, קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם.  אִישׁ אֲשֶׁר יִרְקַח כָּמֹהוּ, וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל-זָר--וְנִכְרַת, מֵעַמָּיו. " (שם, כו-לג)
ה' מצווה את משה למשוח את כלי המשכן. את מי עוד היה צריך משה למשוח בשמן המשחה? *
5 points
 וְקִדַּשְׁתָּ אֹתָם, לְכַהֵן לִי. - מטרת המשיחה בשמן המשחה היתה לקדש את כלי המשכן ואת הכהנים לעבודת ה'
כיצד קידש  שמן המשחה את כלי המשכן והכהנים? *
10 points
"... מושג הקדושה כלול משתי תכונות המהוות את עצם מהותו: א. התכונה השלילית של הבדלה מכל דבר אחר, הווה אומר פרישה. ב. התכונה החיובית של מסירות מוחלטת לעמוד הכן לשם התכלית האחת העליונה". (רש"ר הירש, כי תשא)
שאלת בחירה: לפי המקור שקראת - דבר שהוא קדוש לה' הוא
10 points
Clear selection
כיצד מושחין את כלי המשכן? לוקח מן השמן ומושח בארבע אצבעות בתוך הכלי... וכיצד מושחין את הכהן? צק את השמן על ראשו עד שירד על זקנו ועל בגדיו שנאמר: " עַל הַזָּקָן, זְקַן-אַהֲרֹן שֶׁיֹּרֵד עַל-פִּי מִדּוֹתָיו " וסך ממנו על מצחו כמין כף יוונית [כף או כ'י יוונית צורתה   X ] וכך משחו כהן על מצחו.
שמן המשחה שהכין משה - אסור להוסיף או לגרוע ממרכיביו, ובכלל אסור לרקוח כמוהו, וזר שימשח ממשחת הקודש – דינו כרת. ככתוב: "וּבְמַתְכֻּנְתּוֹ, לֹא תַעֲשׂוּ כָּמֹהוּ; קֹדֶשׁ הוּא, קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם.  אִישׁ אֲשֶׁר יִרְקַח כָּמֹהוּ, וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל-זָר--וְנִכְרַת, מֵעַמָּיו. " (שמות, לג) *
5 points
Required
שמן המשחה שנעשה לראשונה ע"י משה, נשמר בארון הקודש במשכן ובבית המקדש. לשמן המשחה נוספו שמנים אחרי מותו של משה ע"י הכוהנים עד חורבן בית ראשון, ולאחר מכן לא הוכן יותר שמן המשחה. יאשיהו מלך יהודה (לפני צדקיהו המלך האחרון) גנז את שמן המשחה יחד עם צנצנת המן שנגנזה בעבר, בהתקרב חורבן בית ראשון.
ארון הברית, צנצנת המן, שמן המשחה, מטה אהרון - נגנזו ע"י המלך יאשיהו בהתקרב חורבן בית ראשון
ייעודו של שמן המשחה והקטורת (הנזכרת עמו יחד במקומות רבים) הוא לקדש אנשים וכלים לעבודתם. בנוסף הם יוצרים תחושה של ריח וטעם (השמן – טעם והקטורת – ריח). כדי שיהיה ריחן נודף לעתיד לבוא, שנאמר (הו' יד ו): "וריח לו כלבנון"..." (שם שם כה א).
חז"ל השוו והקבילו בין הבריאה בששת הימים לבניית המשכן. ההקבלה אחרונה שבהן: "בשישי נברא אדם והכניסו לגן עדן לעבדה ולשמרה וכנגדו ניתקן אהרן ובניו ונמשח הוא ובניו לבוא אל אהל מועד לעמוד לשרת לפני ה'" (מדרש הגדול שמ' לה:לא).
מלכי ישראל הפחותים ממלכי בית דוד נבדלים גם בסוג השמן וגם בכלי המשיחה על פי האמור: " וַיֹּאמֶר ה' אֶל-שְׁמוּאֵל ... מַלֵּא קַרְנְךָ שֶׁמֶן וְלֵךְ אֶשְׁלָחֲךָ אֶל-יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי " (שמו"א טז:א), ואילו את מלכי ישראל מושחים בפך (מאור האפלה, שמ' ל). על הסיבה להבדלי הכלים נאמר: "שאול ויהוא נמשחו מן הפך שהיתה מלכותן מלכות עוברת. דוד ושלמה נמשחו מן הקרן שהיתה מלכותן מלכות קיימת" (ירושלמי סוטה פ"ח ה"ג).
שאלת בונוס: "מָצָאתִי דָּוִד עַבְדִּי, בְּשֶׁמֶן קָדְשִׁי מְשַׁחְתִּיו" (תהילים). מה ההבדל בין משיחת מלך מבית דוד למשיחת מלך מישראל?
10 points
Clear selection
אבל "משנגנז ארון, נגנזה צלוחית שמן המשחה ומשחו מלכים בימי בית שני בשמן אפרסמון" (שם). ומקור אחר כותב: "ובבית שני לא היה להם שמן המשחה לפי שהוא מכלל דברים שגנז אותן המלך יאשיהו ולפיכך היו כהנים גדולים לובשין הבגדים בלבד" (מאור האפלה שם). באיזה שמן משחו מלכים בימי בית שני? *
5 points
ברור שבימי בית שני לא משחו בשמן המשחה הקדוש והמקורי, אך ייתכן שלעתים משחו בשמן אפרסמון כפי שמשחו את מלכי ישראל בימי בית ראשון. והיכן מושחים? "תנו רבנן אין מושחין את המלכים אלא על המעיין כדי שתמשך מלכותם" (כריתות, שם).
נס פלאי נעשה בשמן המשחה, שכמותו הייתה קטנה למדי; חלק ממנו נבלע בכלי החימום, ביורה, חלק התאדה בחימום, כמות מסוימת נשארה בחומרי הבושם, והם "העיקרין" שלאחר מיצוים הורחקו מהתמיסה. ועל אף עשיית המשחה פעם אחת על ידי משה היא שימשה בימי המשכן והמקדש הראשון, וממנה עוד נגנזה לדורות.
לסיום - תלמידים יקרים, הכנת שמנים היא מלאכה עתיקה ומסתורית. גם היום יש אנשים שעוסקים בכך גם למטרות רפואיות וגם למטרות קוסמטיות ועוד. שנזכה בקרוב לראות בבניין המקדש ובמציאת צנצנת השמן שנגנזה. להתראות בקרוב
A copy of your responses will be emailed to the address you provided.
Submit
Clear form
Never submit passwords through Google Forms.
reCAPTCHA
This content is neither created nor endorsed by Google. Report Abuse - Terms of Service - Privacy Policy